Influencer och kreatör lön i Sverige 2025: medellön och faktorer
Upptäck medellönen för influencers i Sverige 2025: cirka 32 300 kr/månad. Läs om variationer baserat på erfarenhet, antal följare, plattform och efter skatt.
Vad är medellönen för en influencer i Sverige 2025?
Medellönen för en influencer i Sverige 2025 ligger på cirka 32 300 kronor per månad, vilket motsvarar en årslön på 387 600 kronor. Det finns många olika saker som kan styra hur stor lön en influencer i Sverige har, bland annat antalet följare, vilka plattformar som influencern är aktiv på och vilken typ av samarbeten man gör.
Skillnad mellan kvinnor och män: Snittlön för en influencer
Det finns en skillnad mellan snittlönen för kvinnor och män som arbetar som kreatörer eller influencers. Enligt statistik från Ratsit har kvinnor en snittlön på 33 800 kronor i månaden när de arbetar som influencers. Det går att jämföra med mäns snittlön som influencers som enligt statistiken ligger på 29 800 kronor.
Det går att fråga sig vad det är som gör att det är en skillnad på flera tusen kronor mellan män och kvinnor som arbetar som influencers. Men historiskt sett har det varit många kvinnor som anpassat sig snabbt till nya sociala plattformar, och som varit duktiga på att kapitalisera på det innehåll de producerar till sina sociala kanaler.
Vad är en influencer?
En influencer är en person som i sociala medier bygger en större skara med följare och riktar innehåll mot denna skara av följare. En influencer arbetar ofta mot en viss målgrupp och publicerar innehåll som lämpar sig för målgruppen.
Statistiska Centralbyrån i Sverige (SCB) använder sig av svensk yrkesklassificering (SSYK) där man har med influencer som ett yrke. Då beskrivs yrket influencer på följande sätt:
“Marknadsför, säljer och informerar om tjänster och produkter på exempelvis mässor, köpcentra och butiker. Visar kläder för återförsäljare, press och allmänhet på modevisningar. Poserar för exempelvis reklambilder eller tidningsreportage. Poserar för målare, skulptörer och konstskolor.”
I praktiken kan en influencer ha ett betydligt mer begränsat sätt att rikta sig mot sina följare, vanligtvis via sina egna sociala kanaler på olika plattformar. Affärsidén bygger på att företag som vill marknadsföra sina produkter eller tjänster kan göra det direkt mot den valda målgruppen genom att bli en del av innehållsflödet på influencers konto.
Vad kan och får en influencer marknadsföra?
Då influencers är ett relativt ungt yrke utan lång historia är yrket i ständig förändring och varje år kommer det fram nya influencers eller kreatörer som försöker slå igenom på sociala medier, i hopp om att kunna marknadsföra tjänster och produkter för att tjäna pengar.
Som influencer kan man marknadsföra allt som olika företag vill betala en för att dela via sina sociala kanaler. Ett exempel är influencers som marknadsför casino, betting och poker utan svensk licens. Då rör det sig ofta om marknadsföring i form av en ambassadörroll, där influencern kommer att förknippas med varumärket som erbjuder exempel poker utan licens.
Värt att notera är att det finns strikta regler kring hur en influencer får marknadsföra olika tjänster och produkter. När det gäller poker och andra spelformer krävs en svensk licens för att det ska vara tillåtet att marknadsföra spelbolaget direkt till svenska följare. Den svenska spellagen förbjuder att influencers och andra marknadsföringskanaler gör reklam för olicensierat spel, även om poker utan licens kan vara fördelaktigt för svenska pokerspelare som vill spela med större bonusar, fler pokerbord och rakeback.
Konsumentverkets regler för influencers marknadsföring
Den statliga myndigheten Konsumentverket har definierat hur influencers får arbeta med sina reklaminlägg för att konsumenterna inte ska vilseledas. Myndighetens uppdrag handlar om att stärka konsumentskyddet i Sverige, vilket gör att man bland annat reglerar hur influencers får jobba med sin marknadsföring.
Det är exempelvis förbjudet med dold reklam och en influencer måste därmed markera sina reklaminlägg tydligt. Dessutom är det företaget bakom reklamen som bär det huvudsakliga ansvaret för den reklam som publiceras via influencerns kanaler. Med det sagt kan det finnas ett parallellt ansvar mellan inblandade aktörer om marknadsföringen bryter mot svenska regler.
Är alla kändisar influencers?
I någon mån kan man beskriva alla kändisar som influencers, åtminstone sett till potentialen att marknadsföra sig mot den målgrupp av följare som är intresserade av personen i fråga. Ju större kändisskap en person har, desto större är potentialen som influencer.
Det innebär också att den influencer som är mer känd och har fler följare har större potential att tjäna en högre lön på sitt innehåll. Det som företag betalar för i slutändan är nämligen den räckvidd som influencern kan erbjuda. Det vill säga antalet följare som går att nå med inlägg och innehåll på de sociala plattformarna som ägs av influencern.
Sammanfattning: Hur mycket tjänar influencers i Sverige?
Enligt statistik från Dagens Industris sajt DiGITAL var 2024 ett framgångsrikt år för många stora influencers i Sverige. Men det som gör att många influencers tjänar stora belopp varje år är att de bedriver företag vid sidan om sina karriär som influencers. I dessa företag kan man exempelvis sälja produkter eller på andra sätt dra in pengar.
Statistiken nedan kommer från 2024 och är baserat på aktiebolagen som drivs av personerna i fråga. Det är offentliga uppgifter som går att hitta med en googling på nätet för den som vill studera specifika företags ekonomiska resultat. Siffrorna gäller för ett helt räkenskapsår.
- Klara Elvgren: 18 200 000 kronor i omsättning
- Hanna Schönberg: 9 900 00 kronor i omsättning
- Edvin Törnblom: 9 300 000 i omsättning
- Ida Warg: 9 000 000 i omsättning
- Johanna Nordström: 7 800 000 i omsättning
- Lisa Borg: 4 200 000 i omsättning
- Janni Delér: 3 300 000 i omsättning
- Jon Olsson: 2 400 000 i omsättning
Vanliga frågor om influencers lön
Hur mycket tjänar en influencer i Sverige 2025?
Det är svårt att säga hur mycket en influencer i Sverige tjänar i lön, men statistik från Ratsit gör gällande att medellönen ligger på 32 300 kronor i månaden för svenska influencers.
Vilken svensk influencer tjänar mest?
Bianca Ingrosso är en av Sveriges mest framgångsrika influencers, men hennes ekonomiska framgång kommer också från företagen hon driver vid sidan om sina sociala medier.
Inga kommentarer än