Kreatörer och influencers: Löner och intäktsmöjligheter 2025

Utforska hur mycket kreatörer och influencers tjänar 2025 – från TikTok och YouTube till Instagram och streaming.

Kreatörer och influencers: Löner och intäktsmöjligheter 2025

Att arbeta med att skapa innehåll i olika sociala kanaler har blivit ett lukrativt jobb och antalet kreatörer har vuxit i takt med att plattformarna blivit fler online. Men hur mycket tjänar man egentligen på att producera content som man riktar mot sina följare och vilka intäktsmöjligheter finns som kreatör 2025?

På 2000-talet har en helt ny typ av jobb slagit igenom, när människor nu på egen hand kan producera underhållning och distribuera till sina följare via sociala kanaler. Det har visat sig vara ett lukrativt jobb att vara kreatör och inom branschen finns enorma pengar att tjäna, med många olika intäktsmöjligheter.

Streamers har stor potential att tjäna pengar

En växande typ av kreatörer är streamers inom gaming, något som har varit stort utomlands under lång tid och som nu blir allt större i Sverige. En av världens största streamers är Pewdiepie, men han är numera mer av en komiker som riktar sig mot en internationell publik.

Bland internationella streamers finns också kända pokerspelare, som streamar när de spelar onlinepoker. Det kan vara ett väldigt bra sätt att lära sig från proffsen, med tanke på att poker trots allt är en spelform som baseras på skicklighet. Du kan börja spela poker på nätet här om det låter intressant. Där hittar du bra pokersidor med bonusar och många olika pokerspel.

I Sverige är det än så länge inte lika vanligt med streamers inom gambling, men däremot inom gaming finns det många kända svenskar som streamar. Det man också ska ha med sig är att streamers som heatoN och andra egentligen är professionella gamers snarare än streamers, vilket inte riktigt går att likna vid streamers.

Men hur mycket tjänar man på att streama som gamer? Pew DiePie tjänade enligt brittiska BBC över 60 miljoner svenska kronor bara under 2014 när han var väldigt stor. 

Mest kända streamers inom gaming i Sverige

Baserat på statistik från sajten StreamCharts finns det tiotals svenskar som har minst ett par tusen streamade timmar via Twitch. Det handlar om svenskar som streamar för en onlinepublik när de spelar olika datorspel på nätet. Som tittare får man se både hur spelaren reagerar när hen spelar och hur spelandet går till. 

  • CyrusTWO 
  • perra
  • Nooor
  • ghostalby145
  • einz
  • esportstudion
  • Frantixx
  • Maccanzz
  • slop3
  • Stenberg

Influencers på Instagram: Fem olika nivåer

Den mest vanliga typen av kreatör i Sverige finns på Instagram, den social media som var först att slå igenom brett bland den svenska befolkningen. Facebook var mer av ett socialt nätverk, men Instagram gjorde att man kunde följa kändisar och kreatörer på ett betydligt enklare sätt. 

Några av Sveriges mest kända influencers på Instagram kan tjäna stora belopp varje månad, exempelvis via sponsrat innehåll eller genom att marknadsföra egna varumärken. Man brukar också prata om olika influencers på olika nivåer. 

  • Nano-influencer (100 – 1 000 kronor per inlägg)
  • Micro-influencer (1 000 – 5 000 kronor per inlägg)
  • Mid-tier influencer (5 000 – 50 000 kronor per inlägg)
  • Macro-influencer (50 000 – 100 000 kronor per inlägg)
  • Mega-influencer (100 000 – 10 000 000 kronor per inlägg)

TikTok – en ny generation med kreatörer 

På TikTok har en ny generation med kreatörer hittat sin plattform och kan nu konkurrera med influencers på andra plattformar. Det finns flera kända TikTok-personligheter som inte alls är stora på andra plattformar, utan lägger allt sitt krut på TikTok. 

Elvir Aljicevic, Izaandelle, Abba Abba, Amanda Edmundsson och Oliver Nordin är några exempel på kända svenska kreatörer på TikTok. Det är svårt att veta hur mycket dessa personer tjänar på TikTok, men en parallell går att dra till fransmannen Khaby Lame. Han har över 150 miljoner följare och flera miljarder likes på sina inlägg. 

Breakit rapporterar att Khaby Lame redan 2022 tjänade över 8 miljoner svenska kronor för varje inlägg han la upp på TikTok.

YouTube – dyrare produktioner och tuff konkurrens

En annan social plattform som är stor i Sverige är YouTube, där det dock ofta krävs dyrare produktioner och andra investeringar för att kunna producera material som blir populärt. Internationellt finns det stora kanaler med hundratusentals prenumeranter, men den typen av konton är mer ovanliga i Sverige.

Med det sagt finns det flera olika intäktsmöjligheter via YouTube. Via annonserna hos YouTube kan man tjäna tusentals kronor på sina vidoes, men även sponsrade inlägg, YouTube Shorts och kanalmedlemskap är intäktskällor för den som arbetar som kreatör på YouTube.

I Sverige är det Therese Lindgren, Bianca Ingrosso, Familjen Lundell, IJustWantTo BeCool, JLC och Sampev2 som är de största kanalerna på YouTube. Det finns inga exakta siffror för hur mycket dessa kanaler tjänar på sitt innehåll. 

Svenska skatteregler: Så beskattas influencers och reklamsamarbeten

Det är fullt tillåtet att vara kreatör i Sverige, men det räknas som ett jobb och intäkterna man får tack vare materialet man producerar på sociala medier ska deklareras på samma sätt som alla andra företag deklarerar sina intäkter. Det innebär att även influencers behöver beskatta sina vinster och betala skatt på exempelvis den lön som man tar ut. 

Skatteverket skriver på sin hemsida mer om vad som gäller när man ska deklarera och betala skatt på intäkter man haft som kreatör. Den viktigaste uppmaningen är att dokumentera inkomsterna, samt ta kontakt med Skatteverket om man har frågor kring beskattningen.

Värt att notera är att en kreatör i Sverige bör bedriva sin verksamhet som ett företag, då man bland annat kan göra avdrag för vissa kostnader. Det gör det också betydligt enklare att betrakta kreatörsjobbet som just ett jobb och inte bara en sidoinkomst. 

Världens största kreatörer: Enorma belopp

I Sverige finns det inte bra statistik som visar hur mycket som de största kreatörerna tjänar, men klart är att intäktsmöjligheterna för den som arbetar som influencers både är många och stora. Om man arbetar aktivt som kreatör och producerar material till många olika kanaler kommer man att kunna tjäna stora belopp varje månad. 

Många av Sveriges största kreatörer lever helt och hållet på sina inkomster via sociala medier. På ett globalt plan är det inte ovanligt, men när man jämför intäkterna för de största kreatörerna i världen inser man vilka enorma belopp det finns inom den här branschen. 

Mr Beast är världens största influencer sett till hur mycket han tjänar. Han tros tjäna runt 800 miljoner svenska kronor bara under 2025, vilket inte är så konstigt med tanke på att han har över 600 miljoner följare på YouTube via sina olika kanaler. 

Andra framstående internationella kreatörer är exempelvis Jake och Logan Paul, som också tjänar tresiffrigt antal miljoner under 2025 på sitt innehåll.

Inga kommentarer än

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *